תחביב צילום חרקים בטבע צבר תאוצה בשנים האחרונות והפך לפופולרי בקרב קהילות צלמים רבות הנמצאות ברשתות החברתיות.
במאמר זה, אסביר לכם, כיצד להיכנס לתחום ולהפוך לצלם טבע מקצועי,
ואת הניסיון אתם תרכשו על ידי יציאה לטיול בטבע.
בנוסף אסביר על הציוד הדרוש כדי להפוך לצלם מאקרו מקצועי.
ראשית, אדגיש כי להפוך להיות צלם טבע טוב, מלבד ידע טכני, צריך להתאמן בצילום.
וככל שנצא יום ונצלם, המיומנות והמקצועיות שלנו תגדל.
ההמלצה שלי, לצאת כל יום ולצלם, אפילו ל-15 דקות לטיול, וזה לא חשוב אם התמונות שהוצאתם בסוף הטיול הן טובות או גרועות, העיקר שיצאתם לטייל.
חשוב שתדעו, שיהיו ימים עם תמונות יותר טובות וימים עם תמונות פחות טובות,
וזה בסדר גמור, ככה צריך להיות. אז אם היה לכם יום צילום בשטח שהיה מוצלח פחות,
אל תתנו לזה להוריד לכם את המצב רוח, כי במרוץ הזמן הכולל, אם תמשיכו לצלם,
אתם רק תשתפרו. מה שחשוב הוא שאתם מתאמנים.
בצילום טבע וחרקים בפרט, כדאי מאוד להרבות ביציאות לצילומים כי ככל שתצאו לצלם יותר,
עם הזמן אתם תכירו את החרקים יותר טוב ותדעו איפה כדאי לחפש אותם.
צילום מאקרו בטבע – היתרון בתחביב צילום חרקים
היתרון הוא שאתם לא תלויים בזמן וגם לא חייבים לנסוע לאנשהו, אפשר פשוט לצאת מהבית עם מצלמה, בכל שעה , ולחפש חרקים.
לפני שאפרט איזה ציוד דרוש לנו בשביל לצלם, אבהיר שבתחום זה, יש המון תוספים לרכישה מאולתרים המסייעים לנו בצילום. חלקם נועדו להוזיל עלויות ברכישה, וחלקם נותנים פתרון בסיוע להוציא תמונה איכותית יותר. ההבדל הגדול בין תוספת מאולתרת ולבין הציוד הדרוש הוא בעיקר בסירבול הנדרש כדי שהמצלמה תהיה ערוכה לצילום חרקים.
כלומר, במצלמה עם תוספים, בהרבה מקרים, נדרש להרכיב עליה דברים וכל שינוי שנרצה לעשות במטרת הצילום, אנחנו נצטרך לפרק ולהרכיב שוב את הציוד.
רשימת הציוד :
עדשת מאקרו
עדשת מאקרו מתאפיינת בעיקר ביכולתה לצלם ממרחק קצר מאוד בין המצולם לקצה העדשה,
מה שעדשות אחרות לא מסוגלות לעשות. העדשה המינימלית לצילום חרקים היא עדשה ביחס 2:1,
(כלומר, מגדילה פי 2) יש עדשות שיודעות להגדיל יותר והן מצוינות לצילום מאקרו.
קחו בחשבון שרוב העדשות מאקרו מהסוג הזה, הן עם פוקוס ידני.
אורך מוקד (מילימטר), רצוי שלעדשה יהיה אורך מוקד גדול ככל האפשר, ככה יהיה יותר נוח לצלם מרחוק יותר.
יש המון סוגי עדשות מאקרו שהיחס שלהן הוא 1:1,
עדשות אלו לא יכולות לבצע את המשימה באופן מושלם כי הן לא מגדילות מספיק,
אך במקרים רבים השיקול להביא עדשה כזו בשביל התחביב הוא בגלל שהעדשות 1:1 טובות לסוגי צילום נוספים כמו צילומי מוצר, תכשיטים ואפילו צילומי פורטרט, צלמים רבים מעדיפים לרכוש עדשות מסוג זה,
כיוון שהן יכולות לשמש אותן לעבודות נוספות שיכולות להביא להם פרנסה מתחומים אחרים.
בנוסף, יותר קל למצוא עדשה שהיא גם עם פוקוס אוטומטי וגם עם יחס 1:1.
אז אם תחליטו לרכוש עדשת מאקרו עם יחס 1:1, זה יהיה אפשרי לצלם מאקרו אך תקחו בחשבון שאתם תוכלו לצלם בעיקר חרקים גדולים , כמו פרפרים למשל, ואם תחליטו לצלם חרקים קטנים,
אתם תאלצו לחתוך הרבה את התמונה בתכנת עריכה בבית.
מצלמה
מכיוון שאנחנו מעוניינים באורך מוקד גבוהה ככל האפשר, בעולם המאקרו, דווקא מצלמה עם חיישן קרופ יתקבל בברכה,
מכיוון שאם מחברים עדשה על מצלמת חיישן קרופ או למצלמה עם חיישן פול פריים,
המצלמה עם החיישן קרופ תיתן תוצאה של אורך מוקד גדול יותר פי 1.5.
יש מצלמות עם חיישן פול פריים שיש להן אופציה לחתוך את הפריים
ולהפוך למצלמת קרופ כמו למשל ב-sony a7iii שברשותי ובטח בעוד דגמים של סוני מסדרה 7.
פלאש
צילום תקריב, דורש פעמים רבות לעבוד עם צמצם סגור יחסית ולכן, לא נכנס הרבה אור לעדשה,
ולכן שימוש בפלאש הוא חובה בצילומי חרפושים.
המבזק האידאלי לצילום מאקרו, הוא פלאש יעודי לצילום מאקרו, המתלבש על קצה העדשה.
ניתן גם לעבוד עם פלאש רגיל אם אין, אך פחות מומלץ.
מרכך
יכול להיות בד לבן ממשי או אפילו דף לבן חצי שקוף, שבעצם הופך את התאורה לרכה יותר על המצולם,
ובכך הוא מונעה סינוור חד ואף מרכך את הצל קצת. לצילום מאקרו, אביזר זה הוא בגדר חובה,
מכיוון שהמרחק בין הפלאש למצולם הוא קרוב מאוד וצריך לרכך את עוצמת האור.
טבעות הארכה
משמשות כאביזר המסייע לצילומי מאקרו המורכב על עדשות שהן לא עדשות מאקרו,
כלומר, הטבעות הן תחליף לעדשת מאקרו.
הטבעות הארכה הן בעצם צינור חלול עם חיבורים המורכב בין העדשה למצלמה
ונועד להרחיק את העדשה מגוף המצלמה ובכך לגרום לעדשת המצלמה להתפקס על המצולם ממרחק קצר יותר
וכך להגדיל את האובייקט המצולם.
הטבעות הארכה זולות מאוד (100-150 ש"ח) ביחס לעדשת עלות עדשת מאקרו אמיתית (כמה אלפים)
ועשויות להביא תוצאות טובות ביום צילומים. הן לא מתנהגות בצורה זהה על כל עדשה,
לכן יש לוודא שהן מתאימות לעדשה שברשותכם, לפני רכישתן.
החסרון בטבעות הארכה, טווח מרק הפוקוס המקסימלי עשוי הופך להיות מוגבל למרחק קצר בלבד,
של בערך עד 1 מטר (תלוי בעדשה) , כלומר , אפשר לצלם רק מקרוב.
מנסיון שלי, אני חיברתי את הטבעות לעדשת סיגמה ארט 24-70 , וזה עבד מצויין.
ההמלצה שלי היא, לפני שאתם רצים לקנות עדשת מאקרו בכמה אלפי שקלים,
רצוי שקודם תתנסו בחוויה ותראו שהתחום הזה מתאים לכם,
ולכן אני ממליץ לכם קודם כל ללכת על טבעות הארכה בתור התחלה.
חצובה
חצובה היא כלי מעולה המסייע ליציבות המצלמה בזמן הצילום להביא את התוצאות החדות ביותר.
החצובות המתאימות ביותר לצילומי מאקרו, הן חצובות לצילומי סטילס שמיועדות לטיולים, המתאפיינות בעיקר ממשקלן הקל, וצורתן הקומפקטית כאשר הן מקופלות.
חשוב לבדוק לפני שקונים, מהו הגובה המקסימלי שהחצובה יכולה להגיע, ואיזה ראש יש לה, אני אישית מעדיף את הראש הכדורי והקומפקטי.
יש הרבה אנשים שמעדיפים שלא להעזר בחצובה, כיוון שבמקרים רבים אין לצלם הרבה זמן להתארגן על פתיחת הציוד והתמקמות, יש תמונות מאקרו של חרקים מסויימים שהזמן המוקצב לצלם בשביל לתת תמונה בטיימינג הנכון הוא שניות ספורות, במקרים כאלו, עדיף לוותר על החצובה.
אני ממליץ שלא לשים את החצובה בראש סדר העדיפויות להתארגנות לציוד צילום לצילומי מאקרו, אך יהיה נחמד אם תהיה ברשותכם אחת.
סליידר
הסליידר הוא אביזר המולבש על החצובה והוא נועד לקרב ולהרחיק את המצלמה ברמת דיוק של מילימטרים.
הוא בעצם סוג של מסילה על סרגל עם בורג שמסובבים בעזרת היד כדי לדייק את מרחק המצלמה.
הוא עוזר מאוד כאשר העדשה קרובה מידי למצולם וצריך להרחיק את המצלמה בעדינות ממיקום המצולם,
אביזר זה קיים, מכיוון שלעדשות מאקרו אין אפשרות לעשות זום.
פילטר מקטב polarizar
מתברג בקצה העדשה, ומטרתו, למנוע החזרת אור וסינוור מעצמים מבריקים.
הפילטר עצמו, עשוי לעזור במקרים רבים כמו, מניעת השתקפות המים וזכוכיות.
בצילומי מאקרו הפילטר עשוי לסייע במקרים רבים כמו מניעת החזר אור של משטחים רטובים או צילום עיניים מבריקות של חרקים.
החיסרון היחידי בשימוש בפילטר מקטב הוא, שהוא טיפה מחשיך את התמונה, ובצילום מסוג זה,
אנחנו זקוקים לכל טיפה של אור.
לפני שרוכשים פילטר כזה, צריך לשים לב ל-2 דברים.
הפילטר מגיע במידות שונות, ולכן יש לשים לב שקוטר הפילטר תואם לקוטר נעדשה שברשותך.
איכות האופטיקה, היא דבר חשוב ולכן אני ממליץ לקנות פילטר מחברה שידוע כאיכותית.
אני ממליץ על פילטרים של חברת HOYA.
טבעות מגדילה
מדובר בזכוכית מגדלת המתברגת על קצה העדשה כמו פילטר והיא נועדה לסייע להגדיל את התמונה.
האביזר יכול להתחבר לכל עדשה ולגרום לה להפוך לזכוכית מגדלת ומהווה תחליף לעדשת מאקרו.
ישנם המון חברות אופטיקה המייצרות את הטבעות האלו, המפורסמת ביותר היא חברת ריינוקס,
שמייצרת אביזר מגדיל ב2 חלקים, שמחזיק את הזכוכית מגדלת בחיבור מהיר ומקל על המעבר בין מצבי הצילום.
הטבעות הגדלה הן מוצר ממש מגניב, ומומלץ לקנות אותן יותר לתחביב ולאומנות
ופחות למטרת צילום תמונות חדות למכירה.
ברוב המקרים, הזכוכית המגדלת מעוותת את התמונה ופוגעת באיכות התוצאה.
במידה ואתם מעוניינים במוצר כזה, חשוב לדעת שהטבעות מגיעות בגדלים שונים וצריך לתאם בין קוטר הטבעת לבין קוטר העדשה שברשותכם.
איפה יש סיכוי גדול יותר לפגוש חרקים?
חרקים מצויים בכל מקום, אפילו בבית שלנו, ודי פשוט לאתר אותם.
אך אם אתם מעוניינים להגיע למקום כלשהו ולמצוא כמות גדולה של חרקים,
בשביל לספק לכם כמה שיותר תמונות.
מנסיוני האישי, כדאי לחפש מקום ירוק עם המון פריחה ועוד יותר כדאי שיהיה בקרבת מקור מים.
בכל יציאה למקומות כאלו, מצאתי כמות גדולה יותר של חרקים לעומת טיול ביערות מחטניים מרוחקים ממקור מים טבעי.
נתוני צילום טכניים:
ראשית, יכולות סוגי העדשות והמצלמות לא זהות אחת לשניה והנתונים יכולים להשתנות בין מצלמה למצלמה.
אך יש כמה עקרונות בצילום מאקרו שכדאי ליישם בכל מקרה, ועליהם אפרט.
צמצם סגור יחסית, כשמצלמים מקרוב מאוד, ההבדל בין רקע מטושטש לאובייקט נקודתי גדלים
וצריך להשתדל שהפוקוס יתפוס כמה שיותר מהמצולם, אחרת חלק גדול ממנו יהיה מטושטש,
לכן אמליץ לסגור לצמצם גבוהה מ-8 אך לא להגזים,
במצלמות רבות, כאשר הצמצם סגור מידי, התמונה נהרסת.
איזו גבוה, זה מתקשר למשפט הקודם, כאשר הצמצם גבוהה יותר, פחות אור נכנס לעדשה ולכן כדאי לעבוד עם איזו יחסית גבוה,
גם כאן מומלץ שלא להסחף בהגדלת האיזו.
איזו גבוה מידיי גורם לגרעיניות בתמונה , מצב שאנו רוצים להימנע ממנו.
פלאש הוא חובה, בגלל שבצילום מאקרו, אנחנו עובדים עם מצב בו כמות האור הנכנסת לעדשה ,
לא מספיק גדולה, אז אנחנו נעבוד עם פלאש בכל שעות היממה, כאשר אנחנו נשלוט בכפתור עוצמת האור שהוא מבזיק.
פוקוס ידני או אוטומטי? הפוקוס הוא עניין של טעם אישי, מהנסיון שלי, גם אם יש פוקוס אוטומטי בעדשת מאקרו, הוא קצת איטי ופחות נוח, אני בהתחלה צילמתי עם פוקוס אוטומטי, ואם לא הסתדרתי, אז עברתי לצילום ידני ולאחר כמה חודשים, עברתי לצלם במצב ידני בלבד, מטעמי נוחות.
צילום מאקרו בטבע – טיפים :
במהלך הסשן צילומים, יש להתאזר בהרבה סבלנות ולנסות להגיע קרוב ככל הניתן לשיח שנראים בו כמות החרקים הגדולה ביותר, שכנראה ההגעה שלנו כל כך קרוב תבריח את החרקים, אז מה שצריך לעשות הוא לעמוד ליד השיח מבלי לזוז ולחכות שהחרקים יחזרו לאותו השיח, בהרבה מקרים, החרקים יחזרו ואם לא תעשו תנועות חדות, הם יתנו לכם לצלם אותם.
צאו לשטח, יש הרבה מה לצלם. בהצלחה.